نویسندگان | محمدرضا آزاده فر؛ یحی حسینخانی |
---|---|
نشریه | نامه هنرهای نمایشی و موسیقی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۷ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
موسیقی خیابانی در ایران، تاکنون از زوایای متفاوتی مورد توجه محققین حوزههای جامعهشناسی و موسیقیشناسی قرار گرفتهاست. با این وجود هنوز بسیاری از جنبههای آن نیاز به مطالعه دارد. مطالعه پدیدهی موسیقی خیابانی، علاوه بر اینکه میتواند مورد استفادهی محققین موسیقی، جامعهشناسی، مردمشناسی و غیره قرار بگیرد، میتواند به کارگزاران فرهنگی کشور در زمینهی سیاستگذاریهای اجتماعی و فرهنگی کمکِ شایانی بکند.
پژوهش حاضر به بررسی تغییر و تحولاتِ گونههای (ژانرهای) اجرایی موسیقی در خیابانهای تهران، در طی پانزده سال منتهی به 1395 میپردازد. این پژوهش از نوع کیفی است که در آن از دو روش میدانی و اسنادی بهره برداری شده و دادههای آن با بهرهگیری از مطالعه میدانی در چند منطقهی مختلف تهران با تکنیک مصاحبه و مشاهدهی غیرمشارکتی بدست آمده است.
یافتههای این مطالعه نشان میدهد گونههای اجرایی موسیقی خیایانی در طی پانزده سال اخیر مردمپسندتر شده است. این یافتهها همچنین مبین آن است که شمار نوازندگان محلی، سنتی و کولیها نسبت به پانزده سال پیش در خیابانهای تهران بسیار کمتر شدهاند. بالارفتن شمار نوازندگان برخی گونههای مردمپسند غربی که خارج از جریان اصلیِ موسیقیِ مردمپسند هستند نیز از دیگر تغییرات بودهاست. تغییر محسوسِ دیگر، تغییر دیدگاه مردم نسبت به مقولهی موسیقی خیابانی و نوازندگان خیابانی است.