نویسندگان | محبوبه مزارعی - محمد رزاقی |
---|---|
نشریه | محبوبه مزارعی - محمد رزاقی |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه هنر |
شماره صفحات | ۳۲-۳۹ |
شماره سریال | ۳۶ |
شماره مجلد | ۲۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۵ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
امروزه با توجه به بمباران مشتریان با انبوه کالاها و خدمات، تصمیمسازی مشتری از مفاهیم مهم در برندینگ و تجارت تلقی میشود. در این فرایند انطباق ارزشهای رمزگذاری شده در کالا و خدمت با انتظارات مشتریان بسیار حائز اهمیت است و تصمیم خرید یا عدم خرید فرد را رقم میزند. از سوی دیگر "آنتروپومورفیسم" یا به اصطلاح "انسانانگاری" فرآیندی تاثیرگذار در طراحی محصول/خدمت است که با جلب توجه فرد و افزایش قوه شناخت و درگیر ساختن احساس وی با کالا/خدمت پیش رو تصمیمگیری را هدایت میکند. مسکات به عنوان شخصیت هویت تجاری سازمانها و شرکتها، نمودی از آنتروپومورفیسم است که در قالب انسان، حیوان یا اشیاء تبلور میشود و از همین طریق در ذهن مخاطب ماندگار میگردد. در این نوشتار اهمیت مفهوم آنتروپومورفیسم در دنیای رقابت و برندینگ به طور عام و نقش مسکاتها در برندینگ آنتروپومورفیک مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در ابتدا با مرور ادبیات حوزه آنتروپومورفیسم، مسکات و برندینگ تلاش شده است زنجیرهای از حلقههای به ظاهر منفصل ایجاد گردد و سپس نشان داده شود که چگونه تبلور ویژگیهای انسانی در محصول و شخصیت برند میتواند ابزاری برای برندینگ، تجارت و معرفی بنگاههای اقتصادی یا موسسات آموزشی یاشند.