نویسندگان | الهه شمس - تهمینه گدازگر - محمد رزاقی |
---|---|
نشریه | نشریه دستاورد |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه هنر |
شماره صفحات | ۲۴-۳۱ |
شماره سریال | ۳۵ |
شماره مجلد | ۲۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۵ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
طراحان همواره در حال خلق محصولات جدیدی هستند که در آینده بهکار میآیند. فیلمهای علمیتخیلی که با توجه به حقایق امروز، آینده را به نمایش میگذارند میتوانند تصویر نسبتاً واقعنمایانهیی از آینده ارائه دهند. این فیلمها همچنین به عنوان یک عامل فرهنگی بر جامعهی استفادهکنندگان و طراحان تاثیر میگذارند. بررسی دورههای زمانی فیلمهای علمیتخیلی در قرن گذشته و مرور شباهتهای آنها با ویژگیهای همان دورهها در عرصهی طراحی، سه حیطه برای بررسی را در این پژوهش، شامل فناوری، فرهنگ و آینده مشخص ساخت: در حیطهی فناوری، پیشگامی سینمای علمیتخیلی در تحقق ایدهها نسبت به دنیای واقعی مطرح میشود؛ تاثیرات فرهنگی سینمای علمیتخیلی و تاثیرپذیری فرهنگیِ دیزاین، در حیطهی فرهنگ مورد واکاوی قرار گرفت و نهایتاً به این سوال پاسخ داده شد که آیا فیلمهای علمیتخیلی میتوانند به عنوان منبعی برای الهام طراحان در آینده مورد استفاده قرار گیرند یا نه.