نویسندگان | سمیرا فخرآور- محمد رزاقی - سعید مجیدی |
---|---|
همایش | اولین همایش ملی بومی سازی صنایع ریلی ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۰-۱۱-۱۱-۱۲ |
محل برگزاری همایش | تهران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه هنر |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
سهولت تردد و جابهجایی مسافران در واگنهای متروی شهری، از یک سو، به عوامل فیزیکی مانند ظرفیت واگنها، تعداد صندلیها، چیدمان آنها و سیکلهای توقف مترو در ایستگاهها و از سوی دیگر بستگی به عوامل غیرفیزیکی نظیر انگیزههای استفاده از مترو، ساختارهای اجتماعی، فرهنگ مردمان، و روابط بین جنسیتهای مرد و زن در جامعه دارد. بر اساس اطلاعات شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه، جابهجایی مسافران در داخل واگنهای قطار و همچنین در هنگام ورود و خروج به دشواری که بعضاً همراه با تعاملات ناخوشایند و تنشزا بین مسافران میباشد انجام میشود. این پژوهش با رفتارنگاری و بررسی الگوهای حرکتی کاربران مترو از زمان ورود تا خروج از واگنها، تلاش دارد موجبات بهینهسازی الگوهای حرکتی و دستیابی به یک چیدمان صندلیهای واگنهای متروی شهر تهران را فراهم آورد. فرمولاسیون این پروژهی پژوهشی از دو فاز پیوسته، مشتمل بر پژوهش و طراحی تشکیل شده است: در فاز پژوهشی، سه ایستگاه نمونه از خط 2 متروی تهران (ایستگاههای صادقیه، امام خمینی و دانشگاه علم و صنعت) به مدت یک هفته و با روش مشاهده مشارکتی عامل (Active Participatory Observation) مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای این فاز، تاثیر چیدمان عناصر داخلی واگنها و از جمله، چیدمان صندلیها در بروز مشکلات حرکتی مسافران را تایید و تبیین میکند. در فاز در حال تکوین طراحی، با استفاده از یافتههای فاز پژوهشی، طرح بهینهی جایگزین به منظور سهولت سیرکولاسیون حرکتی مسافران که از طریق تغییر چیدمان فعلی عناصر داخلی و صندلیهای واگنها محقق میشود پیشنهاد و مورد آزمون قرار میگیرد. پیشبینی میشود که در صورت بکارگیری طرح جایگزین، فضای بیشتری برای جابهجایی مسافران در داخل واگنها و البته در هنگام ورود و خروج فراهم شود که این امر خود موجب افزایش رضایت کاربران مترو و کاهش برخی از ناهنجاریهای رفتاری بین کابران خواهد شد.