مبلمان هتل؛ مترجمان خاموش هویت فرهنگی کشور

نویسندگانلیلا انسانیت - محمد رزاقی
نشریهنشریه دستاورد
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه هنر
شماره صفحات۶-۱۳
شماره سریال۳۵
شماره مجلد۲۶
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۵
رتبه نشریهعلمی - ترویجی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

تغییرات سبک زندگی مردمان در عناصر متعددی ظهور پیدا می‌کند. این تغییرات در عناصر دنیای مصنوع از مبلمان اداری گرفته تا مبلمان‌خانگی و نیز مبلمان‌ اماکن عمومی نظیر هتل‌ها، سفارتخانه‌ها و نظایر اینها نیز به وضوح قابل مشاهده‌اند. مبلمان لابی هتل یکی از عناصری است که جهانگرد در اولین مراجعه به هتل با آن مواجهه می‌شود. از آن جایی که هویت این اشیاء با فرهنگ ایران بومی­سازی نشده بنابراین این حوزه درخور توجه ویژه است. اهداف این پژوهش، استخراج انتظارات گروه‌های مخاطبین مجموعه مبلمان هتل‌ها (جهانگردان خارجی و ایرانی) و تعریف فرایندی برای استفاده از منابع فرهنگی (استخراج، پالایش و بازتولید) است. برای دستیابی به انتظارات مخاطبین از مبلمان، با میهمانان ایرانی و خارجی هتل‌های چهار و پنج ستاره در تهران و برخی از شهرستان­ها مصاحبه شد. با بررسی نتایج نظرسنجی، فاکتورهای ترویج فرهنگ ایران، محیط دنج، کاربری‌های متنوع، تزئینات و فاکتورهای ترویج فرهنگ ایران، محیط دنج و سادگی، به ترتیب بیشترین امتیاز را از نظر میهمان خارجی و ایرانی بدست آورد. بر اساس یافته­های این پژوهش و روش طراحی تجربه‌گرا، هم­چنین مدلی جهت استفاده از منابع فرهنگی پیشنهاد شده است. در این مدل، سه نوع از تجربه کاربر با محصول مشتمل بر تجربه زیبایی، تجربه احساسی و تجربه معنایی مورد توجه قرار گرفته­اند که هر سه با لایه‌های فرهنگی ارتباط مستقیم دارد. طراحی در سطح لایه‌های عمیق فرهنگی می‌تواند به دلیل ارتباط احساسی ایجادشده، تاثیری عمیق، تجربه‌ای متمایز و احساس مثبتی را در مخاطب ایجاد کند.

متن کامل مقاله