نویسندگان | لیلا انسانیت - محمد رزاقی |
---|---|
نشریه | نشریه دستاورد |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه هنر |
شماره صفحات | ۶-۱۳ |
شماره سریال | ۳۵ |
شماره مجلد | ۲۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۵ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
تغییرات سبک زندگی مردمان در عناصر متعددی ظهور پیدا میکند. این تغییرات در عناصر دنیای مصنوع از مبلمان اداری گرفته تا مبلمانخانگی و نیز مبلمان اماکن عمومی نظیر هتلها، سفارتخانهها و نظایر اینها نیز به وضوح قابل مشاهدهاند. مبلمان لابی هتل یکی از عناصری است که جهانگرد در اولین مراجعه به هتل با آن مواجهه میشود. از آن جایی که هویت این اشیاء با فرهنگ ایران بومیسازی نشده بنابراین این حوزه درخور توجه ویژه است. اهداف این پژوهش، استخراج انتظارات گروههای مخاطبین مجموعه مبلمان هتلها (جهانگردان خارجی و ایرانی) و تعریف فرایندی برای استفاده از منابع فرهنگی (استخراج، پالایش و بازتولید) است. برای دستیابی به انتظارات مخاطبین از مبلمان، با میهمانان ایرانی و خارجی هتلهای چهار و پنج ستاره در تهران و برخی از شهرستانها مصاحبه شد. با بررسی نتایج نظرسنجی، فاکتورهای ترویج فرهنگ ایران، محیط دنج، کاربریهای متنوع، تزئینات و فاکتورهای ترویج فرهنگ ایران، محیط دنج و سادگی، به ترتیب بیشترین امتیاز را از نظر میهمان خارجی و ایرانی بدست آورد. بر اساس یافتههای این پژوهش و روش طراحی تجربهگرا، همچنین مدلی جهت استفاده از منابع فرهنگی پیشنهاد شده است. در این مدل، سه نوع از تجربه کاربر با محصول مشتمل بر تجربه زیبایی، تجربه احساسی و تجربه معنایی مورد توجه قرار گرفتهاند که هر سه با لایههای فرهنگی ارتباط مستقیم دارد. طراحی در سطح لایههای عمیق فرهنگی میتواند به دلیل ارتباط احساسی ایجادشده، تاثیری عمیق، تجربهای متمایز و احساس مثبتی را در مخاطب ایجاد کند.