خواستگاه فرهنگی نوآوری در تمایز محصولات

نویسندگانمحمد رزاقی
نشریهنامه هنرهای تجسمی و کاربردی
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه هنر
شماره مجلد۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۸۸
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

محصولات را می­توان بازتابی از افکار نوآورانه­ی طراحان تلقی کرد که به نظر می­رسد این افکار و ایده­ها مجرد نبوده، خود تحت تأثیر عواملی چون فرهنگ قرار دارند. این پژوهش، به بررسی این موضوع که آیا نوآوری طراحان، تحت ­تأثیر فرهنگ ایشان قرار دارد یا نه می­پردازد. با این هدف، از طراحان­صنعتی استرالیایی و ایرانی دعوت به­عمل آمد تا داوطلبانه در یک جلسه­ی طراحی شرکت کنند. در این جلسه، به هر یک از طراحان دستورکاری ارائه شد که طی آن از ایشان خواسته شد بود تا ایده­هایی برای یک محصول خلق و آن­ها را حاشیه­نویسی نمایند. آنالیز اسکچ­های حاشیه­نویسی شده تفاوت­هایی را در نحوه­ی تاثیر ویژگی­های فرهنگی بر نوآوری­های طراحان پیشنهاد کرد. بنابراین یکی از خاستگاه­های نوآوری، فرهنگ است. ریشه­ی فرهنگی نوآوری، ضمن آن­که می­تواند عاملی برای تشخیص و تمایز محصولات طراحی شده در دو فرهنگ متفاوت باشد هم­چنین می­تواند از یک سو به عنوان منشأ الهام برای طراحان و از سوی دیگر، به عنوان ابزار بازاریابی برای عرضه­ی محصولات در محدوده­ها­ی فرهنگی مشخص کاربرد داشته باشد.