نویسندگان | محمد رزاقی - نفیسه عارفی همدانی |
---|---|
همایش | اولین همایش آموزش عالی هنر |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۱-۰۸-۲۳-۲۴ |
محل برگزاری همایش | تهران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه هنر |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
ارزشیابی تحصیلی، یکی از مهمترین ارکان اصلی نظامهای آموزشی است که اگر بهدرستی بهکار گرفته شود متضمن پویایی آموزش و ارتقاء سطح جامعه در هر یک از ابعاد علمی، فرهنگی، حرفهیی و البته اقتصادی خواهد بود. در عین حال، میدانیم که رویکرد عمومی در سیستمهای ارزشیابی آموزشی، مبتنی بر ارزشیابی چیزهایی است که آموزش داده شدهاند و نه مواردی که در برنامهی آموزشی وجود ندارند. برهمین اساس و منطقاً استدلال میشود که سیلابس مقطع کارشناسی رشتهی طراحیصنعتی باید مبنای ارزشیابی آموزشی برای ورود داوطلبان به مقطع بالاتر، یعنی مبنای طراحی آزمون دورهی کارشناسیارشد طراحیصنعتی قرار گیرد اگر چه شواهد عینی، دال بر این استدلال نیست. در این پژوهش، سؤالات پنج سال آزمون عملی کارشناسیارشد طراحیصنعتی و میزان ارتباط آنها با دروس دورهی کارشناسی این رشته مورد تحلیل قرار گرفته و این یافتهها، به محک اطلاعتی که از طریق مصاحبهی حضوری با طراحان و اساتید رشتهی طراحیصنعتی به دست آمده است اعتبارسنجی شدهاند. این پژوهش، فرایند ارزشیابی تواناییهای طراحی داوطلبان ورود به مقطع کارشناسی ارشد طراحیصنعتی را فاقد الگویی هدفمند شناسایی و نقدهای سیستمیکی را بر این فرایند مورد بحث قرار میدهد.